PROGRAM

Skrócony (hasłowy) Program Wyczynowych Technik Jazdy  jako podstawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Program w oparciu o przepisy prawa  ruchu drogowego, prawa fizyki i logiki, oraz elementy z Wyczynowych Technik Jazdy Samochodem.

Program skierowany do kierowców pełnosprawnych i   kierowców niepełnosprawnych .

Program Techniki Jazdy do wdrożenia dla przyszłych kierowców jako standard na poziomie kursu na prawo jazdy.

 

 Bezpieczna technika jazdy nie dopuszczająca do  zagrożeń i sytuacji niebezpiecznych,

 jako standard Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

 

 Program szkoleniowy

 Techniki oceny zagrożeń w ruchu drogowym:

  • Technika przewidywania możliwości zaistnienia zdarzeń niebezpiecznych.
  • Technika reakcji uniemożliwiającej nastąpienie zdarzenia niebezpiecznego.
  • Technika obserwacji drogi przed pojazdem.
  • Technika obserwacji obszaru poza drogą.
  • Technika obserwacji zachowań innych uczestników ruchu drogowego (czynnych i biernych).
  • Technika przewidywania reakcji innych uczestników ruchu drogowego na zdarzenia w obszarze drogowym.

Technika kultury ruchu drogowego:

  • Sposób zachowań wszystkich uczestników ruchu drogowego, dla zapewnienia płynnego i bezpiecznego poruszania się w obszarze ruchu drogowego, wynikający z przepisów prawa o ruchu drogowym i wrodzonej bądź nabytej kultury osobistej.

 Techniki poruszania się w różnych warunkach drogowych i pogodowych:

  • Techniki rozpoznawania warunków drogowych.
  • Bezpieczna technika poruszania się w ruchu miejskim.
  • Bezpieczna technika poruszania się w ruchu drogowym.
  • Bezpieczna technika poruszania się w ruchu autostradowym.
  • Bezpieczna technika jazdy za i przed innymi pojazdami.
  • Bezpieczna technika wyprzedzania.
  • Bezpieczna technika włączania się do ruchu.
  • Bezpieczna technika zmiany pasa ruchu.
  • Bezpieczna technika hamowania z uwzględnieniem natężenia ruchu.
  • Technika ruszania bezpoślizgowego na nawierzchniach o zmniejszonej przyczepności.
  • Technika płynnego ruszania w ruchu ulicznym.
  • Technika jazdy w terenie górzystym i w górach.

Technika pokonywania zakrętów:

Bezpieczne techniki pokonywania zakrętów  geometrycznych, zacieśniających, otwartych i zakrytych, pojedynczych i złożonych.

  • Tor jazdy geometryczny i paraboliczny wg faz i punktów zakrętu.
  • Techniki ruchu kierownicą.
  • Technika pracy pedałem gazu.
  • Technika zmiany biegów.
  • Techniki skutecznego, awaryjnego hamowania w zakręcie.

Techniki utrzymania bezpiecznego toru jazdy w zakręcie dla różnych warunków drogowych :

  • sterowanie kierownicą,
  • sterowanie gazem,
  • sterowanie hamulcem.
  • Łączenie poszczególnych technik dla uzyskania większej przyczepności.

Techniki utrzymania rytmu jazdy.

  • Techniki rozpoznawania i wywoływania sił bezwładności oddziaływujących na samochód.
  • Techniki wykorzystania sił bezwładności oddziaływujących na samochód, w celu zwiększenia przyczepności opon samochodu do nawierzchni, w każdych warunkach drogowych.

Technika pokonywania prostych:

  • Technika jazdy na wprost w różnych warunkach drogowych.
  • Technika obserwacji drogi przed pojazdem.
  • Utrzymanie toru jazdy na wprost.
  • Techniki hamowania awaryjnego na prostej w różnych warunkach drogowych.
  • Technika przejścia z jazdy na wprost do jazdy po łuku.
  • Technika wejścia w zakręt.

Technika bezpiecznego i awaryjnego hamowania:

  • Hamowanie na prostej.
  • Hamowanie w zakręcie.
  • Hamowanie z wykorzystaniem elementów przeniesienia napędu.
  • Hamowanie doklejające.
  • Hamowanie dociskające.
  • Hamowanie połączone ze zmianą toru jazdy.
  • Hamujący poślizg kontrolowany.
  • Hamowanie z wykorzystaniem systemów bezpieczeństwa samochodu.

Technika bezpiecznej jazdy w ruchu autostradowym :

  • Standard europejski

Techniki jazdy wyczynowej dla kierowców ubiegających się o licencje rajdowe PZM:

  • Specjalne techniki jazdy dla osób chcących brać udział w zawodach krajowych i zagranicznych  w rozgrywkach o tytuł mistrzowski.

Techniki specjalistyczne dla służb mundurowych i ratowniczych:

  • Techniki jazdy specjalistyczne, dające możliwość bezpiecznego i szybkiego wykorzystania pojazdu służbowego w ramach wykonywania czynności operacyjnych .